Ugrás a fő tartalomra

Mosószappan recept / Laundry soap recipe

Mosás ügyében kész fejlődési vonalat jártam már be (nem biztos, hogy a végére értem még...), ahogyan a "mosószappan" cimkéjű bejegyzéseim mutatják.
Jelenleg elégedett fázisban vagyok. Saját mosószappan, lereszelve, kiegészítve mosószódával, és szárazon (nem folyékony mosógélnek elkészítve) kerül a mosógép rekeszébe - vagy közvetlenül a ruhák közé szórva, sima ecetes öblítéssel, vagy ha hiányzik az illat, öko öblítővel. Fehér és színes ruháknál is nagyon szépen mos, általában 40-60 fok között megy a program.
A történethez hozzátartozik, hogy több szappanos "kolléga" tapasztalata, gyakorlati tanácsai, mintadarabjai segítettek, akár interneten olvasva bejegyzéseiket, akár személyes üzenetváltás során - innen is köszönet nekik a sok segítségért! :)

A mosószappanomat is hideg eljárással, kevesebb folyadékkal, tiszta zsiradékból, 0% superfat mutatóval, kevés illóolajjal készítem.
(Lehet picit túllúgozni is pár százalékkal, 3-5 százalék bőven elegendő, a szappankalkulátorba ez esetben -(mínusz)3 vagy -5%-ot kell írni a sf mutatóhoz a számoláshoz. A lényeg, hogy ne legyen a szappanban elreagálatlan zsiradék.) 

Az én alapreceptem:
500 gr sertés zsír
180 gr desztillált víz
72 gr NaOH
kb. 50 csepp (olcsóbb) illóolaj - levendula, vagy citrom, vagy eukaliptusz, valami friss

Az eljárás a hideg szappankészítés szabályai szerinti.
A következő tapasztalataim vannak:
  • "Évekig tart", mire a szappan eléri a pudingosodási fázist. Szinte féltem a botmixerem közben, úgyhogy többször is megállok, hagyom pihenni a masszát, csak kevergetem közben.
  • A kevesebb folyadék, és az extra olaj hiánya miatt kb. 5-6 órával a formába kerülés után már ki is lehet szedni, és fel kell szeletelni, utána már késő, egyben marad a tömb...
  • A szappanok kívülről kicsit sárgábbak lesznek érés során, belül szép fehér színűek maradnak, ez reszelésnél látszik. Ez a mosást szerintem nem befolyásolja.
  • Ugyanúgy érlelni kell a szappanokat, legalább 4 hétig.

Egy kis montázs az esti szappankészítés fázisairól: (rákattintva nagyobb lesz)


Mosószappan recept mosószódával: (2014.01.15.)

Kipróbáltam egy mososzódával "dúsított" változatot is, az ötletet ill. a receptjét Ildikó osztotta meg a Szappan Téka blogon (http://szappanteka.blogspot.hu/2012/10/mososzappan.html).

A másféle recept ezek alapján nálam úgy alakult, hogy:
250 gr sertés szír
250 gr pálmazsír
ugyanúgy 180 gr desztillált víz
72 gr NaOH
illóolajok: fenyő és citrom
És a szalag-fázisnál 3 evőkanál mosószóda

Tapasztalatok:
1. elég gyorsan összeállt a massza, pár perc alatt, mint más szappanoknál - ez jó! Innentől szerintem ez lesz az alap-zsíradék arány.
2. a formába kerüléstől számított 3 óra múlva már úgy gondoltam, felszeletelem - és jól tettem, mert bár még meleg volt, de már szinte határeset-kemény! Lehet, hogy különálló formákba kellene öntenem. De most így is jó.
Érési idő ugyanúgy négy hét. 


Update 2019-ben, a mindennapok tanulsága

Őszinte leszek, a mosószappanos kísérleteket abbahagytam. Lelkes voltam, öko-tudatos, meg minden. A szép, jó minőségű, nem olcsó ruháink pedig folyamatosan, mosásról-mosásra mentek tönkre. Az anyaguk eldurvult, keményedett, a fehérek szürkék lettek, a színesek fakultak, az ecetes öblítő szagát is megutáltam. Kb. egy év alatt teljes gardrób-csere lett a vége. Amit nyertem a réven, azt elvesztettem a vámon. 

Úgyhogy, aki a mosószappanos korszaka elején tart és még lelkes, a világért sem beszélem le róla. 
Nálam ez már lecsengett.



Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Borotvaszappan 2.0. recepttel / Shaving soap 2.0 with recipe

Elfogy végre az első verziós borotvaszappan utolsó darabja is. Így eljött az alkalom, hogy továbbfejlesszem az eredeti receptet. A tapasztalatok alapján egy, az arcon szépen felhabosítható, jól kezelhető szappan volt, és a Párom bőre borotválkozás után igencsak ápolt, hidratált és puha lett. Ez szuper! :) Ami problémaként jelentkezett, a több hónapja tartó mindennapi használat eredményeképpen, az a megerősödött és gyorsabb borosta-növekedés. Ez már nem annyira... :( Ennek eredetét a szappanba beletett, jó sok ricinusolajban látom. Ezt már rögtön az első "tünetek" idején sejtettem, és most eszerint módosítottam a receptet, kihagytam belőle. A folyadék gyógynövény-főzete a rozmaring és kamilla mellett jó sok körömvirággal gazdagodott. Ápol, gyógyít, regenerál, igazi csodanövény. Tettem bele kevés fehér agyagot - azt gondolom róla, amellett, hogy tisztítja a bőrt, feltöltheti némi ásványi anyaggal, és mivel a leggyengédebb agyagként nevezik, még az érzékeny bőr is szer

Mézes kamilla-körömvirág szappan receptje / Honey Chamomille-Calendula soap recipe

A szappankészítő tanfolyam után a Mézes Kamilla-Körömvirág szappan volt az első, amit  otthon, egyedül elkészítettem, és azóta is az egyik legkedvesebb szappanom. Kinézetben van némi fejlődés... Pár gondolat, ami a készítés során a tapasztalataimból ered: mézes-méhviaszos szappanról van szó, így a túlmelegedés veszélye fennáll. A formába kerülés után a szappantömb felügyeletet igényel, a zselésedés és a túlmelegedési szakasz általában kb. 4-6 órával később kezdett jelentkezni (látszik a zselésedés, és enyhén fel is púposodik a massza közepe), ilyenkor az segített, hogy hűtőbe tettem, akár többször is 10-15 percre a tömböt, így próbálva szabályozni a hőmérsékletet. Ez eddig bevált.  gyógynövényt lehet a masszába keverni, friss állapotában (bár így bebarnul), szárított és őrölt formában csak nagyon keveset javasolnék. A második adagba például túl sok kamillát tettem, az illata remekül érződött, de használatkor kellemetlenül dörzsölte a bőrünket. Ha a tetejére kerül, szép